Η ΕΠΑΦΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΕΝΙΣΧΥΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥ

Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας
Γνωρίζουμε ότι η επαφή των παιδιών με τα βιβλία από μικρή ηλικία ενισχύει την ανάπτυξη του προφορικού τους λόγου, καθώς και τις αναδυόμενες αναγνωστικές τους δεξιότητες. Για τα παιδιά με αυτισμό, που συχνά παρουσιάζουν καθυστερήσεις στους παραπάνω τομείς, η από κοινού ανάγνωση βιβλίων αποτελεί ένα αποτελεσματικό βοηθητικό εργαλείο, ώστε να δουλευτούν πολλοί, διαφορετικοί στόχοι.
Τα εικονογραφημένα βιβλία είναι γεμάτα ιστορίες, χρώματα,λέξεις, αριθμούς. Γεμάτα, λοιπόν, με ερεθίσματα που μπορούν να αξιοποιηθούν από τους παιδαγωγούς ή τους γονείς, διαμέσου της από κοινού ανάγνωσης, για να εκπαιδευτούν τα παιδιά σε δεξιότητες με έναν ευχάριστο τρόπο.
Ξεφυλλίζοντας εικονογραφημένα βιβλία με το παιδί μπορούμε να βελτιώσουμε το έκφραστικό λεξιλόγιο, την ακουστική κατανόηση, την συγκέντρωση, την μνήμη, την οπτική αντίληψη, την αλληλεπίδραση, την επικοινωνία, την πρωτοβουλία, την φαντασία και τον αυθόρμητο λόγο του παιδιού. Μας δίνεται, ακόμα, η ευκαιρία να δουλέψουμε ή γενικεύσουμε γνωστικούς στόχους, όπως την αναγνώριση των χρωμάτων, των ζώων, των σχημάτων, των γραμμάτων κ.α.
Η συμπεριφορά του ενήλικά κατά την διαδικασία της ανάγνωσης παίζει πολύ σπουδαίο ρόλο, αφoύ ο τρόπος που ο τελευταίος διαχειρίζεται το βιβλίο, είναι που κινητοποιεί το παιδί να εμπλακεί στην διαδικασία.
Ως εκ τούτου, επιλέγουμε βιβλία με εικονογράφηση σχετική με τα ενδιαφέροντα του παιδιού και χρωματίζουμε τη φωνή μας με σκοπό να κεντρίσουμε την προσοχή του. Αναλόγως, με τον στόχο που θέλουμε να δουλέψουμε επιλέγουμε διαφορετικό υλικό. Μπορούμε να επιλέξουμε βιβλία σχετικά με ζητήματα καθημερινής ζωής που ίσως να δυσκολεύουν το παιδί (πχ πλύσιμο δοντιών), ώστε να το απευαισθητοποιήσουμε εμμέσως και να συνδέσουμε την όλη διαδικασία με κάτι το ευχάριστο. Μπορούμε, επιπλέον, να διδάξουμε τα συναισθήματα μεσω των βιβλίων ή διαφορετικές, άγνωστες στο παιδί κοινωνικές καταστάσεις (πχ. ψώνια, σχολείο). Μπορούμε, ακόμα, να αξιοποιήσουμε το βιβλίο για να εξασκηθούμε στα γράμματα της αλφαβήτου και για να μετρήσουμε τις σελίδες του.
Σε κάθε περίπτωση, δεν διαβάζουμε απλώς στο παιδί. Αποφεύγουμε το να κοιτάζει τις εικόνες παθητικά, αλλά το παροτρύνουμε να συμμετάσχει στη διαδικασια και να κάνει διάλογο μαζί μας με αφορμή τις εικόνες. Σκοπός της διαδικασίας αυτής δεν είναι, απαραίτήτως, να διαβάσουμε μία ιστορία, αλλά να εμπλέξουμε το παιδί στη διαδικασία και να αλληλεπιδράσουμε μαζί του διαμέσου του βιβλίου. Ξεφεύγοντας, συχνά, από το κείμενο, αξιοποιούμε τις εικόνες εξηγώντας με σαφήνεια στο παιδί και θέτοντάς του ξεκάθαρες, απλές ερωτήσεις. Με αυτόν τον τρόπο εσωτερικεύει τις πληροφορίες και έτσι σταδιακά μπορεί να παροτρύνεται να κάνει αυθόρμητα σχολιασμό σχετικά με αυτά που βλέπει.
Δεν διστάζουμε, λοιπόν, να χρησιμοποιήσουμε τα εικονογραφημένα παιδικά βιβλία, όχι μονο ως χαλάρωση και αποφόρτιση πριν τον ύπνο, αλλά ως ένα σημαντικό και πολύπλευρο εργαλείο μάθησης, ωρίμανσης και ανάπτυξης γνωστικών δεξιοτήτων.