ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ (A. BΑNDURA)
Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας
Οι άνθρωποι έχουν την έμφυτη ικανότητα να μαθαίνουν σύνθετες μορφές συμπεριφοράς μέσα από παρατήρηση και τη μίμηση της συμπεριφοράς άλλων ανθρώπων. Το είδος αυτό της μάθησης ονομάζεται «κοινωνική μάθηση»
Η απόκτηση πολλών βασικών ανθρώπινων ικανοτήτων βασίζεται στη μίμηση, η πρώτη εξ αυτών είναι η γλώσσα. Το ανθρώπινο βρέφος έχει την ικανότητα να μιμείται απλές αρχικά συμπεριφορές. Οι προσπάθειες αυτές ενισχύονται από τις αντιδράσεις του περιβάλλοντος (επιφωνήματα, αγκαλιές, φιλιά κ.ο.κ).
Στις Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος, όπου οι αναπτυξιακές δεξιότητες δεν ακολουθούν την ομαλή εξελικτική ανάπτυξη, ο μηχανισμός της μίμησης δεν λειτουργεί .Έτσι, τα παιδιά αυτά δυσκολεύονται να μιμηθούν το περιβάλλον τους (ήχους, γλώσσα, συμπεριφορές) και κατά συνέπεια να μάθουν μέσω αυτής (την ομιλία, τις συμπεριφορές, την επικοινωνία, το παιχνίδι, την αυτονομία κ.ο.κ )
Σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης για παιδιά με αυτισμό , τα προγράμματα που καλλιεργούν και εγκαθιδρύουν τη μίμηση θεωρούνται βασικά και απαραίτητα προκειμένου το παιδί καταφέρει να αλληλεπίδραση λειτουργικά με το περιβάλλον του να μάθει από αυτό , να εδραιώσει κοινωνικά λειτουργικές συμπεριφορές και να κατακτήσει την γλώσσα/ομιλία. Τέτοια προγράμματα είναι:
- Μίμηση σωματικών κινήσεων
- Μίμηση ήχων
- Μίμηση στοματοπροσωπικών κινήσεων
- Μίμηση κινήσεων με αντικείμενα καθημερινής χρήσης
- Μίμηση με παιχνίδια