ΑΓΩΓΗ ΤΟΥΑΛΕΤΑΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
ΚΕΝΤΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ
Η εκπαίδευση τουαλέτας σε παιδιά με αυτισμό είναι μία εξ ολοκλήρου νέα δεξιότητα. Το να μάθουν να χρησιμοποιούν την τουαλέτα είναι μέρος της κοινωνικοποίησης τους. Τα περισσότερα παιδιά απολαμβάνουν την αλληλεπίδραση που λαμβάνουν από το παιδαγωγό –γονιό-φροντιστή κατά τη χρήση της τουαλέτας. Ωστόσο, τα μικρά παιδιά με αυτισμό, δυσκολεύονται να εφαρμόσουν την ίδια κοινωνική αλληλεπίδραση για την τουαλέτα, επειδή:
- Δεν είναι σε θέση να επικοινωνήσουν την ανάγκη τους
- Δεν μπορούν να γενικεύσουν αυτή τη δεξιότητα σε άλλους χώρους
- Δεν μπορούν να αναγνωρίσουν τα σημάδια στο σώμα τους
- Πιθανόν να έχουν αισθητηριακές δυσκολίες και η επαφή με τη λεκάνη να τους προκαλεί δυσφορία και φόβο.
Πριν ξεκινήσει η εκπαίδευση στην τουαλέτα πρέπει να αποκλειστούν ιατρικά προβλήματα που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την επιτυχή έκβαση του προγράμματος και να έχουν προηγηθεί θετικά αποτελέσματα στην αξιολόγηση της ετοιμότητας του παιδιού για το πρόγραμμα αυτό.
Οι στρατηγικές επιτυχίας στην εκπαίδευση τουαλέτας περιέχουν τα εξής βήματα:
- Η διδασκαλία νέων δεξιοτήτων σε παιδιά αυτιστικού φάσματος λειτουργεί καλύτερα, όταν οι στόχοι του εκπαιδευτικού έργου οργανώνονται σε απλά βήματα.
- Χρήση σωματικής καθοδήγησης.
- Καταγραφή δεδομένων για το αν το παιδί είναι στεγνό, βρεγμένο ή λερωμένο.
- Καταγραφή δεδομένων για τη συχνότητα των ευκαιριών που δίνονται στο παιδί, την επιτυχία ή την αποτυχία του παιδιού, καθώς και τα ατυχήματα που συμβαίνουν και τη συχνότητά τους.
- Προετοιμασία του περιβάλλοντος με το απαραίτητο εξοπλισμό
- Χρήση οπτικών και λεκτικών προτροπών
- Οπτικά βοηθήματα στην εκπαίδευση (πχ εικονίδια)
- Εμπλοκή και εκπαίδευση των γονέων στο πρόγραμμα
- Σταθερότητα και συνέπεια στις αμοιβές και τις διορθώσεις.